Mezinárodní konference o elektronických odbavovacích systémech v dopravě.

9. 10. 2019

-

Tiskové zprávy

Zástupci městské společnosti Operátor ICT, a. s., která má v hlavním městě Praze na starosti provoz a vývoj dopravně odbavovacího systému PID Lítačka, se zúčastnili mezinárodní konference o elektronických odbavovacích systémech v dopravě. Účastníkům konference byla představena architektura pražského a středočeského systému a plány na další vývoj Lítačky.

Zástupci městské společnosti Operátor ICT, a. s., která má v hlavním městě Praze na starosti provoz a vývoj dopravně odbavovacího systému PID Lítačka, se zúčastnili mezinárodní konference o elektronických odbavovacích systémech v dopravě. Účastníkům konference byla představena architektura pražského a středočeského systému a plány na další vývoj Lítačky.

Mezinárodní konference se uskutečnila v úterý 8. října a do Prahy přilákala odborníky
a odbornice na dopravně odbavovací systémy ve veřejné dopravě v České republice,
na Slovensku a v Polsku. Městská společnost Operátor ICT byla hlavním partnerem konference, jejímž cílem bylo především sdílet zkušenosti měst a zástupců soukromé sféry se systémy odbavování cestujících.

„Tato pražská konference nám umožnila představit náš regionální dopravní systém PID Lítačka zástupcům ostatních krajů České republiky a zahraničním městům. S experty na problematiku odbavování jsme rovněž sdíleli naše plány rozvoje PID Lítačky. Především snahu o zkvalitňování a zjednodušování elektronického nákupu jízdného a využití architektury odbavovacího systému Lítačky pro další projekty, jako je například turistická karta nebo intermodální plánovač trasy,“ dodal ke konferenci Michal Fišer, generální ředitel společnosti Operátor ICT.

Regionální dopravní systém PID Lítačka, který propojil, liberalizoval a digitalizoval odbavování v Praze a Středočeském kraji, byl spuštěn na konci srpna loňského roku. Jeho primárním cílem bylo sjednocení prodejních kanálů, rozšíření nosičů dlouhodobého jízdného (bezkontaktní bankovní karty, In Karta ČD, mobilní aplikace PID Lítačka) a umožnění kompletně spravovat jízdné a odbavování prostřednictvím e-shopu pidlitacka.cz.

„Chtěli jsme cestujícím co nejvíce usnadnit cestování veřejnou dopravou. Cestující si tak mohou pohodlně nakupovat jízdné a spravovat své účty on-line a nemusejí trávit čas čekáním na přepážkách ve Škodově paláci. Do konce tohoto roku navíc spustíme aktualizaci mobilní aplikace PID Lítačka, která umožní prokazovat se při přepravní kontrole pouze prostřednictvím mobilního telefonu,“ doplnil a představil novinky PID Lítačky Michal Fišer.

Mezi další cíle vývoje regionálního dopravního systému PID Lítačka patří spolupráce s dalšími kraji v České republice. Již ve druhém čtvrtletí roku 2020 plánuje Operátor ICT dodat odbavovací systém Libereckému kraji a s ostatními kraji probíhají intenzivní jednání.

„Spolupráce s Operátorem ICT na vytváření odbavovacího systému nám velice vyhovuje. Cílem naší spolupráce je vytvořit pilotní projekt pro přeshraniční integraci, který by mohl následně posloužit i dalším organizátorům dopravy v jednotlivých krajích a usnadnit tak odbavování cestujících,řekl ředitel společnosti Koordinátor veřejné dopravy Libereckého kraje Jiří Hruboň.

Základním stavebním kamenem regionálního dopravního systému PID Lítačka je stejnojmenná mobilní aplikace, která umožňuje další rozvoj celého systému. Především se bude jednat o výše zmíněnou integraci intermodálního plánovače tras či parkování a placení za parkovné přímo do aplikace PID Lítačka. Tato mobilní aplikace tak má ambici stát se jednotnou pražskou dopravní aplikací, která Pražanům a Středočechům zjednoduší jejich cestování po obou krajích. V současné době aplikaci využívá více než 260 000 aktivních uživatelů.

Na konferenci vystoupili a sdíleli své zkušenosti také zástupci zahraničních měst. Mezi experty a expertkami byli například představitelé polské Vratislavi či Bratislavské integrované  dopravy, která je koordinátorem Integrovaného dopravního systému v Bratislavském kraji.

O zkušenosti s odbavováním v Bratislavě se vyjádřila generální ředitelka Bratislavské integrované dopravy, a. s., Zuzana Horčíková: „Jsem přesvědčena, že je důležité sdílet zkušenosti s ostatními evropskými městy, co se týče odbavování, jelikož spoustu výzev mají všichni organizátoři dopravy společné. Zároveň je třeba přistupovat ke každému systému osobitě: v Bratislavě se v těchto dnech připravuje pilotní projekt založený na principu Pay-As-You-Go, kdy na konci každého dne bude mít cestující přehled  a zaplatí skutečně jen za to, jak v daný den cestoval veřejnou dopravou.“