Pilotní projekt poptávkové dopravy na Českobrodsku nově v mobilní aplikaci PID Lítačka

12. 8. 2024

-

Tiskové zprávy

Poptávková doprava PID Haló je koncept dopravy, který nepracuje s fixními trasami, jízdními řády nebo časy jako klasická linková doprava. Umožňuje zcela dynamickou tvorbu tras, které jsou vytvořeny na míru cestujícím podle jejich skutečné poptávky. Tento doplňkový způsob veřejné dopravy úspěšně funguje v mnoha evropských zemích.

„Jedná se o zcela převratný projekt, kde je Středočeský kraj doslova průkopníkem. Nová služba poptávkové dopravy PID Haló by měla nabídnout občanům maximální flexibilitu, co nejjednodušší objednávku a co nejrychlejší vyřízení jejich požadavku. Věřím, že tento inovační projekt se setká  
s velkou oblibou a stane se příkladem i pro ostatní regiony či města,“ uvedla Petra Pecková, hejtmanka Středočeského kraje

Testovací provoz rozšiřuje a doplňuje nabídku stávajících linkových autobusů ve večerních hodinách (pondělí až pátek od 20:30 do 0:30 hod.), kdy je nabídka běžných spojů omezena. Pomocí aplikace PID Lítačka nebo speciální infolinky si cestující budou moci objednat mimořádný spoj. K dispozici jsou dvě vozidla flexibilně reagující na aktuální poptávku, obě umožňují přepravu kočárků i cestujících na invalidním vozíku. Tyto nízkokapacitní vozy doplňují současnou nabídku klasických autobusů na pravidelných spojích, která končí již kolem 20. hodiny v pracovní dny. Hlavní rolí poptávkové dopravy  
v rámci tohoto testovacího projektu je zajištění návazné dopravy v okolí města Českého Brodu od železniční linky S1 na trati Praha – Česky Brod – Kolín. Moderní technologie založená na umělé inteligenci zpracuje požadavky cestujících a vytvoří optimální trasy, a to vše v reálném čase. I v rámci tohoto nového druhu dopravy pak bude platit běžný Tarif PID. Zavedení poptávkové dopravy PID Haló neznamená omezení klasické linkové dopravy. 

„V rámci systému PID můžeme díky poptávkové dopravě vyřešit hned celou řadu problémů, zejména obsluhu vybraných oblastí večer nebo o víkendech, kdy současná linková doprava nabízí neatraktivní intervaly. Benefitem tohoto konceptu dopravy je rovněž fakt, že může být efektivně realizována menšími vozidly, což umožňuje využití řidičů s řidičským oprávněním B, namísto D, kterých je na trhu práce dlouhodobý nedostatek. Inteligentní plánování přináší také možnost efektivnějšího vynaložení financí určených na veřejnou hromadnou dopravu,“ konstatuje Petr Borecký, radní pro oblast veřejné dopravy Středočeského kraje.  

Plánování konkrétních jízd bude během pilotního provozu částečně omezené, neboť plně flexibilní provoz dle požadavku na výstup či nástup prozatím neumožňuje česká legislativa. Poptávková doprava tak bude muset i během pilotního provozu respektovat platná pravidla dle tuzemských zákonů a vyhlášek, kdy je potřeba pro provozování takové služby vybrat jednu z tras a časů. Organizátor veřejné dopravy Středočeského kraje IDSK, p.o. však vytvořil takové podmínky, aby flexibilita této dopravy byla maximální. 

 

„Jedná se o první provoz poptávkové dopravy v závazku veřejné služby dle stávající legislativy v ČR. Předpokládám, že v budoucnu, tedy v roce 2025, po novelizaci příslušných zákonů, bychom mohli tento inovační projekt nejen rozšířit co do míry flexibility, ale i plošně do dalších měst a obcí, kde výrazně klesá poptávka po přepravě v okrajových částech dne a je zde tudíž provoz velkými autobusy neefektivní,“ uvedl Zdeněk Šponar, ředitel IDSK

 

"Jsem moc rád, že díky práci našich kolegů v OICT si uživatelé budou moci vyhledat nově poptávkový spoj přímo v mobilní aplikaci PID Lítačka. Aplikace je odkáže na chatbota a skrze něj si již poptávkový spoj pohodlně objednají. Celý proces nezabere více než pár minut a vše pohodlně vyřídí pomocí svého mobilního telefonu. Jedná se o první projekt ve veřejné dopravě, který je řízený přímo umělou inteligencí, a ne pomocí dispečinku," doplňuje k revoluční novince Luboš Kratochvíl, generální ředitel a předseda představenstva pražské městské společnosti OICT, která provozuje a vyvíjí mobilní aplikaci PID Lítačka.  

Poptávková doprava má potenciál zlepšit dostupnost veřejné dopravy v mnoha oblastech Česka  
a zefektivnit využívání veřejných financí. Proto jsme připraveni sdílet výsledky a zkušenosti z pilotního provozu s hlavním městem Prahou a dalšími kraji. 

Více informací o projektu PID Haló naleznete na www.halopid.cz   

Výhody poptávkové dopravy oproti klasickým linkovým autobusům  

 

Zatraktivnění veřejné dopravy 

Naším cílem je přizpůsobit se co nejvíce potřebám cestujících. Běžné linky s pevnou trasou a jízdním řádem často potřebnou flexibilitu neumějí nabídnout. Prostřednictvím poptávkové dopravy jsme schopni nabídnout spojení šité na míru momentálním potřebám lidí, a to jak místně, tak časově. Můžeme tím nabídnout dopravu v okrajových časech, kdy už se klasický autobus nevyplatí provozovat a lidé se nestačí vrátit domů veřejnou dopravou.  

Více cestujících ve veřejné dopravě, méně v autech 

Díky komfortnímu pokrytí všech časových období odpadá nutnost používat auto, byť jen jako návoz  
k nádraží na vlak. Pokud mohou lidé snadno a pohodlně cestovat pomocí veřejné dopravy  
i v pozdních hodinách nebo v noci, nemusí se vázat na auto. Kvůli tomu dnes jezdí autem na vlak  
i ráno v době špičky, kdy bývají silnice nejplnější. Poptávková doprava může vést k uvolnění parkovacích míst a k celkovému zlepšení situace v okolí vlakových nádraží. Navíc díky integrovanému tarifu PID, kdy stejná jízdenka platí ve vlaku i ve vozech poptávkové dopravy, mnohdy lidé nezaplatí víc než dnes. 

Efektivnější využití veřejných financí i snížení emisí 

Místo běžných autobusů budou na linkách poptávkové dopravy nasazena vozidla pro přepravu do osmi osob, díky čemuž dojde ke snížení nákladů na provoz. Tato vozidla jsou také jednodušší na údržbu a díky nižší spotřebě i šetrnější vůči životnímu prostředí. A díky optimalizovaným trasám zvýšíme efektivitu provozu – se stejným počtem vozidel obsloužíme mnohem více lidí, kterým navíc zkrátíme dojezdové časy do cíle cesty. 

Úspora nedostatkových řidičů „D“ 

K řízení vozidel postačí řidičské oprávnění skupiny B. Snížení nároků na řidiče pomůže snížit nedostatek řidičů autobusů, se kterým se již delší dobu potýkají téměř všichni dopravci nejen ve Středočeském kraji. Zároveň můžeme nabídnout práci těm, kteří se obávali usednout za volant velkého autobusu.