Projekty OICT

Projekty OICT

Portál Pražana

Portál nabízí občanům digitální služby a je alternativou k osobním návštěvám úřadů v Praze.

Portál Pražana je webový portál, který slouží občanům a podnikatelům jako místo pro elektronická podání a další elektronické služby směrem k Magistrátu hlavního města Prahy, úřadům městských částí a městským organizacím. 

Hlavním cílem  Portálu Pražana je vytvořit jedno místo, na kterém si budou moci uživatelé vyřizovat elektronicky svoje záležitosti směrem k MHMP, městským částem a městským organizacím. Portál se tak postupně stává vstupní branou k elektronickým službám města, kde mohou uživatelé činit elektronická podání, zobrazit si data, která jsou o nich vedena v městských agendových systémech apod.  

Ke spuštění pilotního provozu Portálu Pražana s prvními digitálními agendami došlo 30. září 2020. Od této doby dochází k postupnému rozvoji služeb portálu a rozšiřování jeho funkcionalit. Uživatelé portálu tak mohou např. řešit plně elektronicky tyto služby.  

  1. Agenda odpadů 

Svoz směsného komunálního odpadu a poplatky za komunální odpad jsou dlouhodobě nejnavštěvovanější službou v zabezpečené části Portálu Pražana. Uživatelé portálu mohou prostřednictvím této služby:

  • elektronicky vytvářet novou objednávku svozu směsného komunálního odpadu, provádět její změnu nebo jí ukončovat, 

  • získávat informace o poplatkových povinnostech, jako je např.: 

    • stav přeplatků a nedoplatků,

    • informace o stavu sběrných nádob k aktuálnímu dni,  

    • evidované adresy pro zasílání rozpisů poplatku a upozornění na nedoplatky, 

    • informace o poplatcích s blížící se splatností, 

  • nastavovat zasílání rozpisů poplatku emailem,  

  • žádat o platby inkasem z běžného účtu a o vrácení přeplatku. 

  1. Agenda psů  

Služba se týká místního poplatku za psa. Uživatelé mohou činit na portálu elektronická podání, která s tímto poplatkem souvisí; mají možnost zobrazit si celkovou finanční povinnost a základní informace o registrovaném psu/psech apod. Řešení umožňuje automatické vytěžení dat z formuláře přímo do agendového IS dané městské části („MČ“) což velmi výrazně snižuje pracnost na straně úřadu. V současné době je tak možné řešit tuto agendu plně elektronicky na 12 MC. Aktuálně se připravuje připojení dalších 4 MČ.

  1. Připomínkování územního plánu a územních studií 

Od roku 2023 je možné na portálu řešit plně elektronicky připomínkování územního plánu a územních studií. Systém slouží pro plně elektronické podání. Data se automaticky ukládají a zpracovávají se v městském AIS IS ÚPD. Touto digitalizací celého procesu dochází k velmi výraznému snížení pracnosti na straně úřadu a zrychlení celého procesu připomínkování.  

  1. Modul podnikatele 

Ve spolupráci s městskou organizací TSK došlo ke spuštění služby, která podnikatelům umožňuje elektronicky řešit podnikatelský odpad.  Více informací viz: https://portalprazana.cz/pro-verejnost/sluzby/odpad-pro-podnikatele 

  1. Agenda nájemních bytů v majetku  

V průběhu roku 2024 došlo k elektronizaci další městské agendy, týkající se nájemních bytů v gesci MHMP. Uživatelé si tak mohou zobrazit informace o svých smlouvách a činit elektronická podání vůči MHMP nebo správcovským firmám.  


Vyjma těchto služeb na Portálu Pražana dále uživatelé naleznou např. katalog služeb úřadu (do kterého postupně přibývají odkazy na elektronické formuláře), mají zde možnost online rezervace osobní návštěvy MHMP apod.  

V roce 2024 a 2025 bude ve spolupráci s městskými částmi probíhat elektronizace místních poplatků která se mj. týkají poplatku z pobytu, poplatku za užívání veřejného prostranství, poplatku ze vstupného apod.

V případě otázek k Portálu Pražana nás neváhejte kontaktovat na info@operatorict.cz